Waarom zou je ketogeen eten?

Onlangs realiseerde ik me dat ik veel vertel over wat ketogeen eten nu is en hoe je dat aanpakt. Maar de allereerste vraag is waarom je daarvoor zou kiezen? Het is een voedingspatroon wat eigenlijk haaks op het “gebruikelijke” voedingspatroon staat en het is lastig om zonder voorbereiding de juiste keuzes te maken als je buitenshuis bent. Ook druist het in tegen de principes van de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum, dus wat is wijsheid?

Wat maakt het nou eigenlijk de moeite waard? Als eerste is koolhydraatbeperking (wat keto feitelijk is) altijd een goed idee. Onze huidige standaard voeding bevat veel te veel suikers en koolhydraten, veel meer dan ons lichaam kan verwerken/gebruiken. Alle suikers en koolhydraten die we eten, worden omgezet in glucose en de glucose die we niet kunnen verbranden (het overschot) wordt omgezet in vet en opgeslagen in ons lichaam, een mechanisme wat vroeger heel erg nuttig was. Bovendien zorgt het eten van koolhydraten altijd voor een insuline piek in het bloed, dat hebben we immers nodig om de bloedsuikerspiegel in ons lichaam te reguleren. En waardoor wordt die bloedsuikerspiegel beïnvloed? Juist, door suikers en koolhydraten. Insuline zorgt ook voor de opslag van vet.

Diabetes type 2 ontstaat doordat de insuline niet meer goed in de cellen kan dringen, zodat de bloedsuikerspiegel verhoogd blijft. De medische oplossing is dan uiteindelijk het toedienen van nog meer insuline via een prik, terwijl het probleem niet is dat er geen insuline beschikbaar is in het lichaam, maar dat de insuline niet opgenomen kan worden. De cellen in je lichaam worden door steeds ongevoeliger voor de insuline, zodat er steeds meer bijgespoten moet worden. Hiermee wordt de diabetes steeds erger, maar de oorzaak, namelijk de insulineresistentie van de cellen, wordt niet aangepakt!

En daar komt het nut van de koolhydraatbeperking in beeld: met minder koolhydraten, blijft de bloedsuikerspiegel lager en is er dus minder insuline nodig. Hoe minder insuline in het bloed, hoe kleiner de kans dat de cellen ongevoelig worden. En hoe minder koolhydraten en insuline, hoe minder vetopslag in het lichaam. En daar worden we allemaal wel blij van!

De voorloper van Diabetes type 2 is insulineresistentie, dat betekent dat de cellen al ongevoeliger worden voor insuline. De systemen raken al ontregeld. Vrijwel iedereen met een buikje of de “lovehandles” heeft al een bepaalde mate van insulineresistentie, dat was iets waar ik zelf eigenlijk wel een beetje van schrok.

Er zijn nog meer kenmerken van insulineresistentie: Bloedsuikerschommelingen, moodswings, energiegebrek en depressieve gevoelens en een enorme drang naar zoet. Dit zijn enkele kortetermijn kenmerken. Op de langere termijn kunnen de volgende klachten ontstaan: hoge bloeddruk, aderverkalking en ook PCOS wordt vaak gelinkt aan insulineresistentie.

Naast het effect op de bloedsuikerspiegel, hebben is suiker ook de aanstichter van allerlei laaggradige ontstekingen in het lichaam. Dit zijn kleine ontstekingen, die allerlei kwaaltjes met zich meebrengen. Bijvoorbeeld huidproblemen, buikklachten of reumatische klachten. Het is ook bekend dat ontstekingen aangewakkerd worden door suikers, helaas wordt hier in de huidige voedingsadviezen nog weinig mee gedaan. Veel mensen ervaren dan ook snel verbetering als ze de koolhydraten en suikers in hun voeding drastisch terugbrengen.

Door de koolhydraatbeperking ontstaan er ook ketonen in het bloed die ondersteunen bij de vetbranding. Deze ketonen hebben als positief effect dat de concentratie verbetert, alsook het algehele energie niveau.

Al met al zijn er vooral veel voordelen aan het volgen van een koolhydraatarm of ketogeen voedingspatroon. In de afgelopen jaren heb ik zelf veel uitgezocht en uitgeprobeerd in mijn zoektocht naar het verbeteren van mijn gezondheid. Dit ging met vallen en opstaan, periodes van ketogeen eten en periodes waarin ik dit weer helemaal losliet. Resultaat was dat mijn fysieke klachten en de door keto verdwenen kilo’s weer rap terugkwamen. Voor een duurzaam resultaat is het dan ook belangrijk om ketogene voeding een vaste plek in je leefstijl te geven. Dit betekent niet dat je nooit meer koolhydraatrijke voeding MAG eten, maar je basis is gezonde en onbewerkte voeding, die zeer laag in koolhydraten is. En hierbij af en toe een uitstapje naar wat meer bewerkte / koolhydraatrijke voeding.

In het keto leefstijlprogramma van het Ketogeen Instituut word je stap voor stap meegenomen in alle aspecten van een ketogene leefstijl. Voor meer informatie kijk je op de website van het Ketogeen Instituut. Je kunt dit leefstijlprogramma ook direct aanschaffen via deze link. De prijs is € 179,-

Je kunt er ook voor kiezen om het leefstijlprogramma aan te schaffen en je hierbij professioneel te laten begeleiden door mij. Meer informatie over wat dat inhoudt, vind je hier. Als je hier meer vragen over hebt, kun je een mail sturen naar info@puurvitaal-zwaag.nl of het contactformulier invullen. De totale kosten voor het hele programma inclusief begeleiding zijn dan € 399,-.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top