Keto, geschikt voor jou?

Sinds een jaar of drie ben ik zelf bezig met het ketogeen dieet. Ik ben daar terecht gekomen, nadat ik eerst een paar jaar voornamelijk Paleo heb gegeten. Wat is dat eigenlijk? Paleo en ketogeen?

De Paleo gedachte gaat ervan uit dat onze lichaamsbouw en onze genetische blauwdruk nog vrijwel hetzelfde is als in de oertijd. De mens die toen leefde, at alleen maar voeding die te vinden was in de natuur, namelijk groenten, vlees, schaal- en schelpdieren, noten, pitten, zaden, eieren, gezonde vetten en een beetje fruit.

Als je paleo eet, vermijd je dus alle bewerkte voedingsmiddelen, granen, peulvruchten, plantaardige oliën, toegevoegde suikers en zuivel. Op die manier eet je net als onze voorouders. 

Wat kun je dan wel eten:

  • Alle soorten groenten, fruit
    • Vlees, vis, eieren
    • Zaden, noten, pitten
    • Oliën (ook weer dezelfde onbewerkte oliën)

De voordelen die worden toegedicht aan paleo zijn:

  • Toename van vitaminen, mineralen en antioxidanten in de voeding
  • Lager gewicht
  • Betere sportprestaties. 
  • Een betere slaap en gemoedstoestand.
  • Verbetering van mentale problemen zoals depressie.
  • Minder risico op hart- en vaatziekten, diabetes en kanker.

Een ketogene leefstijl kenmerkt zich door het feit dat er zo weinig koolhydraten gegeten worden, dat het lichaam in ketose raakt. Dit betekent dat het lichaam ketonen aanmaakt door vetten te verbranden, in plaats van verbranding van koolhydraten. Er is op dit moment heel veel discussie gaande of ketogeen eten wel of niet verantwoord is en of je dit voor langere tijd vol kunt houden. De voordelen zijn echter legio:

  • Stabielere bloedsuikers
  • Snel gewicht verliezen
  • Minder cravings, deze verdwijnen zelfs helemaal.
  • Geen dips meer in de middag
  • Veel energie
  • Mentale helderheid
  • Huidproblemen verminderen
  • Diabetes type 2 verdwijnt vaak (bijna) helemaal
  • Ontstekingsreacties verminderen
  • Buikklachten (PDS etc.) verminderen

Kortom, heel veel voordelen! Er wordt echter vaak gezegd dat je koolhydraten nodig hebt voor onder andere je hersenen. Dat is echter niet waar. Je brein kan juist heel goed functioneren op ketonen, je wordt juist helderder in je hoofd! Bovendien heeft je lichaam wat glucose nodig, niet perse koolhydraten. Dat haal je normaal gesproken uit koolhydraten, maar kan je lichaam ook zelf aanmaken uit eiwitten door middel van een ingewikkeld proces wat gluconeogenese heet.

Een gezonde ketogeen voedingspatroon bestaat vooral uit pure en onbewerkte producten, die laag zijn in koolhydraten. Dit betekent dat je heel veel groenten kunt eten, alleen met de zetmeelrijkere varianten moet je een beetje oppassen. Verder is er altijd een eiwitbron, dit kan bijvoorbeeld vis of vlees zijn of eieren. Ook vet vlees is geen probleem, omdat een veel groter deel van je voeding uit vetten moet bestaan. Daarnaast voeg je gezonde vetten toe aan je maaltijd, zoals olijfolie of kokosolie. Ook roomboter is geen enkel probleem, dit is een weinig bewerkt product.

Om een gezonde ketogene leefstijl aan te leren, heeft het Ketogenics Institute het keto leefstijl programma ontwikkeld. Hierin word je in 4 fases meegenomen in het aanleren van een gezonde ketogene leefstijl. Er is veel informatie, die je stap voor stap krijgt aangeboden. Sinds kort zijn er ook keto voedingscoaches zoals ik, die je kunnen begeleiden bij het starten en volgen van dit programma.

Mocht je twijfelen of de keto leefstijl geschikt voor jou zou zijn, kun je vrijblijvend bij mij een intake aanvragen. We gaan dan samen kijken waarom je keto zou willen eten en of dat voor jou geschikt zou zijn. Draagt het bij aan jouw gezondheidsdoelen en ook belangrijk: past het in jouw leven? De ketogene leefstijl is een hele goede manier om diverse leefstijlproblemen te voorkomen en/of aan te pakken.

Wil je daar meer van weten? Neem dan contact met mij op via het contactformulier.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top