Terugvallen in je oude patronen… en dan?

Ken je dat? Je bent al een tijdje goed bezig bent met je gezondheid; je gaat op tijd naar bed, let op wat je eet en gaat zelfs minimaal 2 keer per week naar de sportschool… Je voelt je echt fit en gezond en bent blij met jezelf als je in de spiegel kijkt. En dan…. ineens, alsof er een knopje om gaat, gaat het helemaal mis! Je zakt weer eens lekker ouderwets door met een paar goede vrienden, eet daarbij alles wat los en vast zit (want ja, je bent nu toch al van het padje af, morgen weer streng!) en slaapt weer een gat in de dag. En ook de dag erop lukt het je niet om de draad weer op te pakken. Even de restjes opmaken (weggooien is zonde!) en voor je het weet ben je helemaal terug in je oude patroon gevallen. En je baalt… als een stekker… Want voor je het weet heb je je oude kilo’s en centimeters weer terug, maar ook het bijbehorende humeur en energieniveau!

Hoe komt dat nou toch? Allereerst is het goed om te weten dat oude patronen doorbreken een proces van lange adem is. Om echt een nieuw patroon ingesleten te krijgen, ben je minimaal 3 maanden verder. Ten tweede zijn we gezelligheidsdieren. Bij een avondje in de kroeg of gezellig eten bij vrienden hoort nu eenmaal vaak een drankje (of twee, drie of….) en een paar lekkere bitterballen of andere hapjes. En als klap op de vuurpijl is aangetoond dat het moeilijker is om gezonde keuzes te maken als je moe en niet fit bent. Bovendien, als je weer volop in de suikerval gestapt bent, schreeuwt je lichaam simpelweg om suikers. Dat is echt een verslaving en kost tijd om weer te overwinnen.

Tijd dus om tactieken te ontwikkelen om niet volop in je enthousiasme in de gebruikelijke valkuilen te springen en je goed voor te bereiden op de momenten waarop je je voorheen liet gaan. Als eerste is het belangrijk om te bedenken hoe belangrijk het voor je is, om je gezonde leefstijl zo goed mogelijk vol te houden. Wil je toch liefst zo goed mogelijk je aan je nieuwe leefstijl houden? Kijk dan van tevoren goed waar je heen gaat en wat je daar zou kunnen drinken. Wil je een drankje drinken? Kies dan bijvoorbeeld voor een droge wijn, daar zitten de minste suikers in. Suikerrijke mix drankjes zijn niet zo’n goede keuze. Je lichaam zal reageren met een nog grotere drang naar suiker en het kost je dagen om daar weer vanaf te komen. Bovendien tikt het behoorlijk aan in de energiebalans (calorieën in vs. calorieën uit). Datzelfde geldt ook voor bier, ook de alcoholvrije varianten. Ook kan het zinvol zijn om te zorgen dat je goed gegeten hebt voor je op pad gaat.

Vind je het fijn om af en toe toch te genieten en lekker even niet na te denken wat wel en niet in je nieuwe leefstijl past? Helemaal prima! Bedenk je alleen wel dat je de dagen erna extra alert moet zijn om niet helemaal terug te vallen en dat het je waarschijnlijk even een stuk meer moeite zal kosten om weer gezonde keuzes te maken. Ook kan het echt een paar dagen duren voor je weer helemaal fit bent. Zorg dat je voor je uitspatting alvast je gezonde maaltijden bedenkt, en haal de boodschappen hiervoor alvast in huis. Als je brak op de bank ligt, is Thuisbezorgd.nl een stuk aantrekkelijker dan je naar de supermarkt slepen. En een gezonde maaltijd hoeft niet veel werk te zijn. Voorgesneden groenten met een paar stukjes kip met wat kruiden in de wok is misschien nog wel sneller dan het wachten op de maaltijdbezorger en veel gezonder. Drink ook veel water de dag erna, dat helpt je lichaam weer te ontgiften.

Waar je ook voor kiest: als je gezonde leefstijl belangrijk is en je wilt de kans op een terugval zo klein mogelijk maken: denk van tevoren goed na hoe je het aan wilt pakken. Maak een plan voor het evenement of uitje zelf en zorg altijd voor een plan voor daarna. Realiseer je dat je harder moet werken, naarmate je meer de teugels hebt laten vieren en maak een goede afweging of het je waard is om je vooruitgang te riskeren.

Maar bovenal: het is jouw leefstijl en die mag je helemaal invullen zoals jij dat fijn vindt 🙂

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top